Gernet - Geriatrian kotisivu

Etusivu

Uutiset
(09.09.2010 12:09)

Keskustelu
(19.08.2010 20:57)

Opetuspaketti
Kurssimateriaali
Hoito-ohjeet
Artikkelit
Luennot

SGF ry
Suomen geriatrit

Kokoukset
(15.06.2010 16:45)
Projektit
(19.10.2005 18:14)
Järjestöt
(20.10.2004 11:24)
Linkit

Fobiat

Taustaa
Vieraskirja

Päivitykset
(23.03.2010 22:57)

Google

Etsi internetistä
Etsi gernet.fi:stä

Geriatrian keskustelufoorumi

[ Rekisteröidy ] [ Takaisin aihelistaan ]

Buttonofobia eli nappikammo

Buttonofobia www.avonhypnotherapy.co.uk/buttonphobia.htm
Suomennos k.o. sivulta:

Phobia = fobia, pelko, kammo tms.
Nappikammo on hämmästyttävän yleinen, vaikkakin siitä kärsivät luulevat olevansa ainutkertaisia.

Siitä kärsivät ovat kertoneet seuraavanlaisista peloista:
-tietyn tyyppisiin tai kokoisiin nappeihin
-tai silloin, kun nappi on auennut
-nappien aiheuttama ääni aikaansaa paniikin
-pelko on voinut alkaa jo lapsena
-vaikeus toimia yhdessä sellaisten kanssa, joilla on vaatteissaan nappeja
-pakkona valita lapsensa vaatteet siten, että niissä on vetoketjuja, metallisia kiinnittimiä, elastisia kiinnittimiä tms.
-eivät voi sanoa tai kirjoittaa sanaa nappi
-toimistotyö voi olla heille vaikeaa, koska sellaisessa työssä käytetään tyypillistä toimistotyövaatetusta
-hengittäminen napin läheisyydessä aiheuttaa pelkoa siitä, että he hengittävät napin sisäänsä 

Kirjoitettu: 16.01.06 21:24
Buttonofobia Mullon pienten nappien inho eli microbuttonofobia
ja suurten nappien into eli macrobuttonofilia.

Mun e-mail on  w2@luukku.com  , jos haluaa keskustella asiasta. 

Kirjoitettu: 12.04.06 16:24
Buttonofobia Psykologinen termi eri kielillä (Kuukeloimalla hakutuloksia):
kreikaksi koumpounophobia (Googlessa noin 725 kpl),
latinaksi praepilaphobia (G:ssa n. 33 kpl),
engl. buttonphobia (G:ssa n. 62 kpl),
ja suomeksi nappikammo (G:ssa n. 19 kpl).

Googlesta löytyneitä linkkejä m.m:
www.bloomfield.me.uk/entries/001216.htm

www.gregology.net/koumpounophobia/

www.everything2.com/index.pl?node_id=1762971

Edellisessä viestissä sanat microbuttonofobia ja macrobuttonofilia ovat mun keksimiä 

Kirjoitettu: 26.07.06 14:28
buttonofobia mullakin Mulla on myös kyseinen kammo. En pysty nyt edes kirjoittamaan ko. sanaa, kun jo alkaa yökkäämään... joten vaikeuksia on. Pienet, kiiltävät ovat pahimpia.  Olen 'kärsinyt' tästä lapsesta asti (47v.)  Äitini on kertonut, että tunne oli voimistunut siinä alakouluaikoina, 7-8 vuotiaana.
Mulla on myös jonkinlainen inho jotain pyöreää kohtaa, esim. rannekellot. Lisäksi se, kun ranteen ympärillä on kellon ranneke. =-0 En osaa oikein kuvata tunnetta. 

Kirjoitettu: 27.07.06 23:44
button-on-fobia Mulla on myös kyseinen kammo. En pysty nyt edes kirjoittamaan ko. sanaa, kun jo alkaa yökkäämään... joten vaikeuksia on. Pienet, kiiltävät ovat pahimpia.  Olen 'kärsinyt' tästä lapsesta asti (47v.)  Äitini on kertonut, että tunne oli voimistunut siinä alakouluaikoina, 7-8 vuotiaana.
Mulla on myös jonkinlainen inho jotain pyöreää kohtaa, esim. rannekellot. Lisäksi se, kun ranteen ympärillä on kellon ranneke. =-0 En osaa oikein kuvata tunnetta. 

Kirjoitettu: 27.07.06 23:47
button-on-fobia Mulla on myös kyseinen kammo. En pysty nyt edes kirjoittamaan ko. sanaa, kun jo alkaa yökkäämään... joten vaikeuksia on. Pienet, kiiltävät ovat pahimpia.  Olen 'kärsinyt' tästä lapsesta asti (47v.)  Äitini on kertonut, että tunne oli voimistunut siinä alakouluaikoina, 7-8 vuotiaana.

Kirjoitettu: 27.07.06 23:47
button-on-fobia Sorry tuli kolmeen kertaan :-( 

Kirjoitettu: 27.07.06 23:48
maritina Hei! Olen sairastanut buttonfobiaa teini-ikäisestä saakka. Ei ole niinkään kyse pelosta, vaan yökötyksestä. En esimerkiksi voi kotona syödä mitään, jos on nappeja näkyvillä. Haluaisin keskustella henkilön kanssa, jolla on samantapainen ongelma. Asiasta on viimeksi kirjoitettu vuonna 2006, joten jos jotakuta kiinnostaa meilailla kanssani, niin ilmoitan sitten sähköpostiosoitteeni. On mukava tietää, että en  ole asiassa yksin. 

Kirjoitettu: 17.01.10 23:05

Kirjoita vastaus

Nimi:
Salasana:
Kuvan luku: Turing test
Viesti:

[ Rekisteröidy ] [ Takaisin aihelistaan ]