Lentomatkailun riskit

Kaikesta huolimatta lentomatkailu on edelleenkin turvallisimpia matkustustapoja. Vuonna 2006 koko maailmassa kuoli 863 ihmistä 27:ssa lento-onnettomuudessa, pelkästään Suomessa kuoli maaliikenneonnettomuuksissa puolensataa ihmistä. Silti lentomatkustamisen turvallisuutta usein pohditaan, mm. erilaisten sairuksien kannalta. Vuonna 2006 British Airways kuljetti 33 miljoonaa matkustajaa, heistä 12 kuoli lennon aikana. Rytminsiirtolaitetta käytettiin ilmassa 33 kertaa, kahdeksasta kammiovärinätapauksesta 4 pystyttiin pelastamaan. Matkustajamääriin nähden eivät nämä riskit kovin korkeita ole. Koska happiosapaine laskee matkustamossa korkealla lennettäessä, voi tästä olla joillekin potilaille oireita, lähinnä niille joilla on merkittävä sydänlihasvaurio tai alkava keuhkopöhö. Yleensä ne jotka pystyvät siirtymään lentokoneeseen, pärjäävät myös ilmassa. Pallolaajennuksen jälkeen voi lentoon lähteä, jos ongelmia ei ole ollut, 5 vuorokauden kuluttua. Sen sijaan ohitusleikkauksen jälkeen on hyvä odottaa 4-6 viikkoa. Laskimotulpan riski lisääntyy paitsi lentomatkailun myös esim. bussi- ja junamatkojen jälkeen. Terveillä henkilöillä tulppariski on 1/6000 4 tunnin matkan jälkeen. Riskiä lisää lihavuus, pituus, ehkäistablettien käyttö ja erilaiset hyytymishäiriöt. samoin aiemmat laskimotulpat ja raskaus. Tukisukista voi olla hyötyä ehkäisyssä, mutta asetosalisyylihapon hyöty on epävarma. Suuren riskin henkilöille annettavat hepariinipistokset ovat suositeltavampia (jos varfariinia ei jo ole käytössä).

Joy M. Heart 2007;1507-9 http://www.heartjnl.com