Uuden vuoden lupauksilla terveitä elinvuosia

Tässä ohjeita, joilla voi halutessaan lisätä terveen pitkäikäisyyden mahdollisuuksia:
1.Synny pitkäikäiseen sukuun (yleensä ei itse päätettävissä)
2.Älä koskaan tupakoi – tai lopeta heti
3.Harrasta liikuntaa niinä päivinä kuin syötkin (eli joka päivä).
4.Vältä ihmedieettejä ja paastoja
5.Syö ns. sydänystävällisesti (pehmeitä kasvirasvoja, hedelmiä ja vihanneksia x 5-8/päivä, vältä ”valkeita” hiilihydraatteja)
6.Älä liho
7.Käytä alkoholia korkeintaan kohtuudella
8.Pidä silmällä kolesterolia, verensokeria ja verenpainetta ja hoida niitä tarvittaessa. Myös syöpäseulonnoista ja influenssarokotuksesta on hyötyä
9.Vaali sosiaalisia suhteita: hakeudu puolison/ystävien seuraan ja vältä vihamiehiä
10.Rentoudu mukavan harrastuksen parissa ja mieluiten ystävän kanssa
11.Pysy ajan tasalla mutta suojaudu tiedotusvälineiden ja internetin haitoilta – niiden sijaan suosi kohtia 3, 9 ja 10 – television välttäminen voi myös auttaa kohdassa 6!
12. Älä hermostu pikkuasioista.

Näistä 8-9 kohtaakin jo riittää

Alpers, Am J Med 2008;121:551-2